با گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی و مزیت های فراوان این رسانه های جدید مردم تمایل بیشتری به رفع نیازهای خود با استفاده از آنها دارند و رسانه های سنتی را کنار گذاشته اند. رسانه های سنتی مانند روزنامه و آگهی در نیازمندی ها به دلیل کاغذی بودن و نیاز به خرید اقبال گذشته را ندارند و اینترنت به عنوان یک رسانه همه جا در دسترس بهترین بستر برای تبلیغ و معرفی کالا و خدمات صاحبان کسب و کار است. شبکه های اجتماعی نیز به دلیل جنبه های سرگرمی و آموزشی به شدت مورد توجه مردم قرار گرفته و بعضا امکانات ویژه ای نیز برای کسب و کارها ارایه نموده اند.


چرا سایت املاک؟

هر کسب و کار کوچک و بزرگی می تواند از مزیت های بیشمار داشتن یک وب سایت و حضور در دنیای آنلاین بهره مند گردد. با داشتن یک وب سایت مشاور املاک می توانید:

  1. خدمات شبانه روزی به مشتریان خود ارایه دهید.
  2. به مشتریان خود در باره آخرین فایل های ملکی اطلاع رسانی کنید.
  3. درباره قوانین ملکی آگاهی بخشی نمایید.
  4. مشتریان بالقوه را جذب نمایید.
  5. اعتبار آژانس املاک خود را بویژه در منطقه افزایش داده و حتی در نزد مشتریان سنتی نیز مطرح شوید.
  6. طی فرآیند خرید و فروش و یا رهن و اجاره ملک یاری رسان مشتریان خود بوده و رضایت مشتریان خود را تضمین کنید.

راه اندازی سایت املاک مقرون به صرفه است؟

بسیاری از کسب و کارها و از جمله آژانس های املاک پرداخت هزینه برای راه اندازی سایت را بیهوده می دانند و معتقدند کار املاک یعنی نشستن در دفتر و تلفن زدن! باید گفت که روند تغییرات کسب و کارها به گونه ای است که اولا بدون راه اندازی وب سایت عملا زمینه حذف خود از بازار را فراهم می کنید. دوم اینکه، به دلیل مزیت های بیشمار یک وب سایت معاملات ملکی، پرداخت هزینه راه اندازی آن به لحاظ اقتصادی کاملا مقرون به صرفه بوده و هزینه های آن در برابر مزیت های طولانی مدت بدست آمده برای آژانس ملکی ناچیز خواهد بود. بنابراین راه اندازی یک وب سایت ملکی می تواند به رشد کسب و کار یک بنگاه املاک کمک نموده و حوزه نفوذ آن مشاور را در بازار املاک از محدوده کوچه و محله به منطقه و شهر و استان و کشور گسترش دهد.

رفتار مشتریان ملکی چگونه است؟

با توجه به افزایش دانش دیجیتال مردم و نفوذ اینترنت همراه امروزه تقریبا هر فردی پیش از انجام معامله ملکی سری به وب سایت های املاک می زند تا هم مظنه قیمتی منطقه و ملک خود دستش بیاید و هم اینکه با مشاوران پیشرو و خبره منطقه خود آشنا شود. از اینرو می توان گفت بنگاه هایی که همچنان روش سنتی را ادامه می دهند کم کم از گردونه بازار حذف می شوند چرا که این روزها کمتر کسی حاضر است با یک مشاور املاک سنتی ناآشنا به اینترنت و بازار دیجیتال املاک که هیچ نام و نشانی از وی در اینترنت نیست کار کند. بعلاوه، داشتن یک وب سایت ملکی برای بنگاه این شانس را به وی می دهد که کاربران در هر زمانی با مراجعه به سایت ملک یا درخواست ملکی خود را در آن ثبت کنند. تعداد کسانی که همچنان مراجعه حضوری به بنگاه املاک محل را ترجیج می دهند روز به روز در حال کم شدن است و این به این معناست که آینده مشاوران املاک در گرو حضور در دنیای دیجیتال است.

یک وب سایت املاک چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

طراحی ظاهری و قالب سایت ملکی: زیبا و کاربرپسند

به طور کلی یک وب سایت املاک باید طراحی به روز داشته باشد و به لحاظ زیبایی شناسی مورد پسند کاربران باشد. امروزه تنوع وب سایت های فروشگاهی و شرکتی و املاک به حدی است که تقریبا همه کاربران نسبت به ظاهر سایت املاک حساسیت ویژه دارند. همانطور که اگر دفتر کار یا مغازه ای طراحی به روز نداشته باشد مشتری کمتری به آن مراجعه می کند، وب سایت املاک نیز باید کاربرپسند باشد.

تجربه کاربری وب سایت املاک: آسان و سرراست

کار با سایت املاک باید ساده و سرراست باشد. سایت هایی که کار با آنها پیچیده است مشتریان کمتری جذب می کنند و مشتریان بازدید کننده از سایت نیز سریعا وب سایت را ترک می کنند که این در رتبه وب سایت املاک در گوگل و سایر موتورهای جستجو تاثیرگذار است. در اصل یکی از شاخص های سئوی سایت میزان ماندگاری کاربران روی سایت و کلیک کردن در سایت است بنابراین یک سایت معاملات ملکی آنلاین باید طراحی اصولی داشته و تجربه کاربری خوبی را به کاربر منتقل نماید. گروه تخصصی مشاور آلفا با تجربه سال ها فعالیت در حوزه نرم افزار و خدمات طراحی وب سایت با نیازهای یک وب سایت املاک آشنایی کامل داشته و پس از سالها تجربه کار با مشاوران املاک و بنگاه های ملکی از سلایق آنها آگاهی دارد.

یک وب سایت املاک خوب چه امکاناتی باید داشته باشد؟

اصلی ترین بخش هایی که در طراحی سایت املاک باید مد نظر قرار گیرند شامل ویژگی جستجوی ملک (ساده و پیشرفته) و امکان ثبت ملک و درخواست ملکی هستند. با این وجود امکانات دیگری هم می تواند در یک سایت املاک گنجانده شود تا بازدید سایت را بالاتر ببرد.

به طور خلاصه امکانات زیر اجزای ثابت وب سایت های مشاور ملکی هستند:

  • امکان جستجوی پیشرفته ملک داشته باشد.
  • امکان تایید ملک توسط مشاور املاک پیش از نمایش داشته باشد
  • فرم درخواست ملک در آن دیده شده باشد.
  • امکان ثبت ویژگیهای ملک و ثبت روی نقشه و افزودن تصاویر ملک در آن گنجانده شده باشد.
  • امکان ثبت آدرس آژانس املاک و موقعیت آن روی نقشه فراهم باشد.
  • صفحه ویژه مشاوران آژانس در آن پیش بینی شده باشد.
  • امکان ثبت شبکه های اجتماعی آژانس و پوشش کامل شبکه های اجتماعی مهم و پرکاربرد
  • مجله یا وبلاگ املاک برای اطلاع رسانی به مشتریان یک مزیت ویژه برای یک وبسایت املاک به شمار می رود.
  • سئوی سایت املاک بسیار مهم است و در جذب مخاطب سایت اهمیت فراوان دارد.
  • فرم های ارتباط با مدیر سایت فراموش نشود.

البته امکانات دیگری هم می توان به وب سایت املاک اضافه کرد. از جمله این امکانات می توان به ثبت نام و پوشش دهی به سایر مشاوران املاک و دادن پنل حرفه ای به آنها اشاره نمود.

وب سایت املاک ارزان؟

این روزها تبلیغات گسترده ای توسط شرکت ها و افراد در اینترنت و شبکه های اجتماعی ارایه می شود که با وعده وب سایت ارزان تلاش در جذب مشاوران املاک دارند. درباره درستی و نادرستی این ادعاها باید گفت هر چقدر پول بدی آش می خوری؟ البته این بدین معنا نیست که یک وب سایت خود صرفا وب سایتی است که پول زیادی بابت آن پرداخته شده ولی بسیاری از افراد چه در بین بنگاه های املاک و چه سایر کسب و کارها یک بار طعم تلخ وب سایت ارزان را چشیده و متاسفانه نسبت به راه اندازی وب سایت املاک که از جمله نیازهای حیاتی آنها است بی میل و منصرف شده اند. بنابراین هر ادعایی را در این بازار نباید جدی گرفت و به جای ارزانی باید دنبال کار خوب و باکیفیت بود. همانطور که در ابتدای این نوشته بیان شد، یکبار پرداخت هزینه در برابر بهره برداری طولانی مدت از سایت حقیقتا ناچیز است.